Tuesday, April 19, 2011

Untuk B2B Kuruskan Badan Secara Sihat! Hoyeah2!

Harini dengan megahnya nak share sesuatu yang amat bagus dan baik untuk u ols semua. Ala dekat tajuk tu pun mesti la u ols da tahu kan? Kalau tak, takkan la nak ushar entry daku yang busuk ni.

Tips dan listing untuk kuruskan badan ni daku dapat daripada slimming center company. Shhhhhh (Sebenarnya daku pernah pergi slimming center. Tapi berat badan kembali pada yang asal selepas setahun. Huwaaaaa menci2. Dulu bayar adalah dekat RM400++. Nasib masa ni sang Lelaki yang bayarkan. Terbongkar rahsia pergi slimming center). Ngahaha.

Ok malas nak cakap banyak. Untuk b2b semua (untuk daku jugak) yang NAK NAK NAK kuruskan badan, u ols WAJIB WAJIB WAJIB ikut arahan dan cara pemakanan ni. As a result, memang turun. Serius tak tipu. Sebab dah penah alami. Hihi takpela daku bagi percuma je list ni. Takde niat lain pun. Sharing is caring :D

Bersedia untuk migrane sebab listing ni sangat sangat sangat panjang!

HIGH PROTEIN DIET PLAN
(langsung tak boleh makan karbohidrat)
Nota :
  1. No sugar for drinks. Artificial sweeteners ok(Equal) - tapi daku dapat tau, gula Equal ni tak baik untuk sistem badan. Boleh menyebabkan banyak penyakit bila tua nanti -_-"
  2. Never skip meal(or dinner), it will lower BMR(Dont't starve yourself)
  3. No fried/ oily food - ni u ols kena makan sup je.
  4. No carrots / corn / pumpkins / beetroot - ni karbohidrat tinggi!!!
  5. Drink 3 Litres of mineral water daily
  6. Exercise regularly - masa gi center ni, daku kene sumbat dalam bilik sauna selama 20 minit pastu disusuli alatan2 yang nk kuruskan badan tu.alat apa ntah nama dia.u ols boley la berjoging ke skipping ke?
~The Meal~
Breakfast
  • Light/decaffeinated coffee/ Tea /Herbal Tea / Sugarless soya milk / Low fat milk / Skimmed Milk (1 cup)
AND
  • Hard or half boiled eggs (2-3, if 3 remove yolk)
or
  • Scrambles eggs / Omelette / Tuna(less or no mayo) / Sardines (without sauce) (3-4 tablespoon) -suka makan yang ni
or
  • Sausage (steamed/grilled) (3-4 pieces) -suka makan yang ni
or
  • Natural plain yogurt / low fat yogurt (1 cup) -jangan makan yang ada perisa2 tu.haip2
or
  • Plain water/ mineral water (1 glass)
*
*

Lunch
  • Plain Water/ Mineral water / Sugarless soya milk / Green Tea (1 cup)
AND
  • Dark green leafy vegetables with edible stem / Asparagus / Brocolli / Celery sticks / Mushrooms / Green cabbage (steam/soup/fried with canola or olive oil) (2-3 cups)
or
  • Red cabbage / cauliflower / cucumber / green peppers / sprouts / french beans / long beans / tomato (steam/soup/fried with canola or olive oil) (1 cup)
or
  • Vegetables salad (minimum dressing) (1 1/2 cup - 2 cup)
or
  • Lean meat (skinless and fatless, steamed/roasted/grilled only) (standard cut piece/ 2 matchbox size lean meat)
or
  • White meat (chicken, skinless, fatless, steamed/roasted/grilled only) (standard cut piece/medium chicken drumstick)
or
  • Seafood/fish (steamed/roasted/grilled only)
or
  • Vegetables soup/Chicken soup/Tomyam soup (chicken/seafood) / Beef soup (1-1 1/2 cup)
or
  • Soya based products /towkua/tempe (preferably non-fried) (1-2 standard pieces) -selalu gak mengunyah tempe kalau lapar
*
*
Dinner
(sama macam lunch)
*
*

Kalau nak makan Fast Food boleh pilih yang ni:-
  1. Nandos/Taza/Kenny Rogers/Dave's Deli/Chilis,etc
  2. Roasted/Grilled. skinless meat
  3. Fish steak (no fish & chips - fried) - huwaaa selalu kalah yang ni. ma favourite T_T
  4. No pastas, chips, burgers, pizza, etc (anything with carbohydrate)

Amacam?Pening tak?Ngahaha. Kalau u ols follow betul2, mesti menjadi nye. Last time, daku buat dalam masa sebulan macam tu. Turun 3 kg. Waaaa sungguh seronok. Sebab seronok punya pasal, makan nasi banyak2, last2 berat kembali pada yang asal. -_-"

To dearies b2b, do try this diet plan hokey? ;)

SAY NO TO CARBOHIDRATE!!
Sumber: Pakcik Google


p/s: Selalu nak buat tapi tak menjadi. Huk3. Kalau ada instructor slimming centre tu, siap uji urine, tengok kita ada makan karbohidrat atau tak.

26 comments:

  1. waaaa thanks for sharing!!!

    tp i sgt susah kot nak ikot sbb xleh hidup tanpa makan...hahaha...tang exercise tu maybe blh buat :)

    ReplyDelete
  2. welcome nana dear.bukan takley makan.cuma makan lauk jela.nasi NO!!! haha selamat mencuba ;)

    ReplyDelete
  3. huhu.. semenjak kerja ni knp ntah berat bdn tak nak turun2..

    ReplyDelete
  4. sunshine~ tu lemak dah tepu agaknye.hihi.cuba try diet ni pula.goodluck! ;)

    ReplyDelete
  5. yeah.. on my way..
    i should follow this strictly...
    huhu..

    ReplyDelete
  6. saya pun penah p slimming centre gak..tapi hampehhhh.....

    ReplyDelete
  7. keynah~goodluck keyna! ;) kalau rasa2 mengidam nasi, amik la dalam kuantiti sedikit. (sebab masa2 mula2 kite wat camtu gak)

    annor~haha berkesan la annor.cuma dalam masa setahun kalau tak jaga, berat naik balik.grrrr

    ReplyDelete
  8. huhuhu..akak,bkn nk halang akak..tp sbnrnye x bape nk bagus ikut diet mcm ni..actually nasi 2 x mnggemukkan pn..kuantiti yg kite amik 2 yg penting..sume mkanan pn sbnrnye ade side efek die..contoh klu amik mknan high protein..klu dlm jgke mse pnjg bley burden our kidney..nt rosak kidney..so utk org sihat yg xde sakit DM, darah tinggi et al, better amik makanan seimbang..if nak krgkan berat, mkan kurang kalori, exercise lebih..2 yg penting..insyaallah berkesan..

    p/s:sorry klu tpnjang n tslah kate..klu akak nak tau kalori yg sesuai utk akak leh roger2 sy..:)

    ReplyDelete
  9. satu lagi, kandungan karbohidrat dlm makanan bergantung kpd saiz makanan 2..

    contoh:

    1 senduk nasi rata = 1 biji buah bulat (epal,lai) = 1 sudu gula = 1 biji kentang sederhana = 15 g karbohidrat

    ReplyDelete
  10. hambek ko.jumpa pulak dengan student dietetik ni.hihi

    panjang lebar dia terangkan.haha.ni slimming centre yang suruh buat.(masa dulu la)tapi tau memang ada side effect pun.haah setuju part yang EXERCISE penting.kalau diet tapi tak exercise tak guna jugak.huhu

    firdani syg, camne nak kira kalori? ajarkan ;)

    ReplyDelete
  11. lost 6kgs..makan nasik macam biasa...kalau ada ikan masin lagik banyak makannyer....yg penting jgn skip your breakfast..jgn minum ice n carbonated...exercise..banyakkan berjalan..


    psstt...sauna jgn pegi slalu..tak elok... =)

    ReplyDelete
  12. hikhik..brape akak pny berat n tinggi..kena kira kalori based on berat n tinggi..siyes x nmpk pn akak ni berisi..huuu

    ReplyDelete
  13. yup agreed with Firdani. hana Nutritionist and kitorang as dietitians or nutritionist mmg tak galakkan high protein diet a.k.a Atkins diet ni. sbb utk jangka masa panjang akan beri kesan yg tidak elok kepada kesihatan kita. lagipun protein yg berlebihan akan convert into FAT jugak. which is not good jugak kan? actually, everything kita boleh makan dengan balanced diet. eat frequent meals but in small portions and add more vegetables, fruits, cereals (fibrous foods) into ur meals..

    kalau nak kira berapa kalori utk kita makan, boleh refer kat kevin zahri (celebrity nutritionist) nye blog (http://kevinzahri.com/) or kat link dia yang ni: http://cekodok.com/

    hana pakai software hana jek..hehehe

    semoga ianya memberi manfaat yea?

    ReplyDelete
  14. ouch thanks korang.seyes saya tak tahu.tapi masa g slimming tu, yang advise tu pun dietition.hurm maybe sebab nak turunkan berat cepat, so diaorang suruh diet high protein which is tak bagus untuk jangka masa panjang.now baru paham.tak tahu.tak belajar nutrition dulu.(alasan)

    muahhhh korang! ;)

    p/s:firdani~mana fir tahu akak x berisi.haha sikit lagi nak obes.

    hana~ok hana, nnt saya try sana.tq muahh ;)

    ReplyDelete
  15. hunny~yeke?serius tak tahu pasal itu.tapi sejak dari tu memang tak pernah pergi.kenapa sauna tak elok?mind to share? ;)

    ReplyDelete
  16. dear nutritionist hana & dietitians firdani ;)

    ok dah check kalori dekat web ni http://cekodok.com/calorie-school.php

    BMR =1786.1 calories/day
    DCR =2456 calories/day

    jadinya, kena makan makanan tak lebih 2456 kalori kah?benarkah ini?

    p/s:maaf la buta sikit pasal ni.baru2 nak belajar.huuu

    ReplyDelete
  17. yup..takleh lebih dr DCR. tapi kalo nak kurus and kita jarang exercise ikutlah BMR untuk cal intake =)

    ReplyDelete
  18. akak zimie~actually sy x pnah lak kire calorie based on yg website hana bg 2..tp fir rase 2400kcal is too much..huhu..maybe care nutritionist & dietitian kire kalorie berbeza..hikhik..

    akak, diorg mmg dietitian kot but if work at slimming centre terus kena ikut prinsip kurus badan care slimming centre 2..rasenye la..huhu

    xpe, ramai yg x tau, sbb 2 tugas dietitian and nutritionist utk educate others..:)

    hikhik..2 la xpenah jmpe..tgk gmbr x nmpk mcm berisi..:)
    akak bg berat n tinggi la..fir try kire energy requirement utk kak..hee

    hana yorie:nutritionist ek?slmt berkenalan..hehehe

    ReplyDelete
  19. hana rasa Daily Calorie Req zimie takde masalah sbb normal kalau org biasa mempunyai DCR 2000cal. Tapi tak tau lah kalau dietitian guna formula yg berbeza. =)

    yup..sy nutritionist and UPM tutor. BSc and MSc in Nutritional Sciences kat UPm je.Selamat berkenalan jugak firdani.

    ReplyDelete
  20. wah...upm kat serdang kan?dah ade master 2..hehe..sy grad pn blum kak hana...klu kire BMR kt website cekodok 2 die gune formula ap ek?harris benedict (HB) ke tak?

    slalu dietitian gne quick method @ formula HB...

    ReplyDelete
  21. yup..the same formula and equation. harris benedict @ quick method. coz masa belajar diet therapy, mmg guna eq tu. tu yg mcm blur, ada eq lain kah? huhuhu..

    insyaAllah, kalo ada NSM @ MDA conferences maybe kak hana ada disitu..leh la kenal2. uni mana? mana tau ada lecturer situ member kak hana..haaaaa.....

    ReplyDelete
  22. hehe adeh apa yang anda bualkan itu.tak paham.haha benedict tu cam pernah dengar je.masa study biologi form 5 dulu2.

    oh hana tutor upm rupanya.salute kamu! pasni hana further phd?

    p/s:takde sapa2 student fizik ke?material science ke? haha

    ReplyDelete
  23. mcm2 eq ad..huhu..tp klu basic gune itu je la kak..tahun lepas sy ad pegi nsm...

    ukm kl..ad ke member akak kt sini?hehe..segan lak..^_^

    ReplyDelete
  24. wah..sonok baca komen2 korg nie:) kewl!!:P iloike!!terutamanya yang firdani n hana nyer..hiks!:P

    ReplyDelete
  25. hehe suke la tu dba.dba kurus tak payah diet pon takpe ;)

    ReplyDelete
  26. HAHA..kurus di luaran..sebenar nyer hanya ilusi je 2..ekeke~

    ReplyDelete

Sila tinggalkan tapak kaki anda di sini(^^,)